V současné době se u elektrokol nejčastěji setkáváme s dvěma typy motorů, které jsou pojmenovány podle svého umístění - motor v zadním náboji a středový motor.
Motor v zadním náboji
Jedná se o cenově dostupnější variantu pohonu elektrokola používanou především u městských modelů. Výhodou tohoto řešení je nižší počáteční investice do elektrokola a jednodušší servis motoru. Navíc poskytuje cyklistům nižší odpor při šlapání bez asistence a delší životnost řetězu.
Hlavní nevýhody této konfigurace spočívají v umístění motoru mimo těžiště kola a absenci torzního snímače. Je důležité poznamenat, že některá elektrokola s touto konstrukcí mohou mít torzní snímač na ose šlapání. Nicméně, v případě většiny elektrokol s motorem umístěným vzadu, tento snímač chybí. Důsledkem absence torzního snímače je nižší citlivost při dávkování výkonu a vyšší spotřeba energie.
Další nevýhodou může být nutnost použití nářadí při demontáži zadního kola, například při opravě defektu. I přesto představuje tato levnější varianta atraktivní možnost pro ty, kteří chtějí využívat výhody elektrokola za dostupnější cenu.
Středový motor
Středové motory jsou umístěny v oblasti středového složení. Svojí hmotností neovlivňují těžiště kola, což má za následek lepší jízdní vlastnosti a snažší manipulaci s kolem.
Středové motory obvykle používají kromě senzorů rychlosti a otáček také senzor tlaku - torzní snímač .Opět to není pravidlem, ale kola, která nabízíme, tímto senzorem vybavena jsou. Díky přítomnosti tohoto senzoru je možné lépe regulovat asistenci motoru a efektivněji hospodařit s energií. Řídící jednotka má informace jakou silou šlape jezdec do pedálů a podle toho reguluje výkon motoru. To se pozitivně projeví na větším dojezdu a plynulosti jízdy.
Další výhodou je jednoduchá demontáž kol stejně jako na klasickém kole.
Nevýhodou je kratší životnost řetězu a vyšší pořizovací cena.
Kroutící moment a výkon elektromotoru
Elektromotory elektrokol definují dvě hlavní veličiny: výkon a točivý moment, které motor může dosáhnout. Zjednodušeně řečeno, když jedete na elektrokole, využíváte energii z baterie k překonávání vzdálenosti - motor vykonává fyzikální práci. Výkon lze chápat jako množství práce vykonané za čas. Kroutící moment nám poté říká, jakou sílu motor při této práci vyvíjí.
Nominální a maximální výkon elektromotoru
Výkon i kroutící moment spolu přímo souvisí a není jeden bez druhého. Z fyziky si můžeme vzít vzoreček, kde je výkon roven součinu kroutícího momentu a otáček (resp. úhlové rychlosti vyjádřené v otáčkách). To znamená, že pokud známe hodnotu výkonu v určitých otáčkách elektromotoru, dokážeme si velice jednoduše spočítat jaký má aktuální kroutící moment.
O konkrétních motorech si můžete přečíst v dalších článcích na našem webu: